Du är här

Caycedag 9

20 oktober 2012

Den 20 oktober var det dags för den nionde Caycedagen, den tredje på Bålsta gästgivaregård. Tjugofem intresserade deltagare hade sökt sig dit. Gun Olofsson hälsade alla välkomna och gav en kort information om Edgar Cayce. Eftersom Edgar Cayce betonar meditationens värde för vår andliga utveckling inleds våra arrangemang med en stunds meditation. Karin Bernström började med några andningsövningar. Den djupa fina andningen tog vi sedan med oss in i den guidade meditationen som fick oss alla att uppleva harmoni, frid och kärlek.

Dagens första föreläsning hade titeln Själens skapelse och människans utveckling. Gun Olofsson hämtade mycket av sin information ur boken Vårt Ursprung och Livsöde – Själens Utveckling som hon översatt och som kom ut tidigare i år.

I alla tider har människor ställt sig vissa eviga frågor: Vem är jag? Varifrån kommer jag? Vart är jag på väg? Dessa frågor har en andlig aspekt: Vi är andliga varelser som har ett fysiskt liv.

Själen blev till genom att Gud i kärlek utvidgade en del av sig själv. Jämför man Bibelns skapelseberättelse och materialet i Cayces readingar finner man många likheter. Enligt båda versionerna är människans sanna natur andlig, vi skapades först som ande.

Den andliga skapelsen finns i 1 Mos 1:26. ”Gud sade: Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss.” Gud är ande, energi eller en kraft och inte en fysisk varelse, vilket innebär att människan skapades till en andlig avbild av eller likhet med Gud. Det syftar inte på fysiska egenskaper.

Vi människor är både fysiska och andliga till vår natur. Sinnet eller de mentala förmågorna tjänar som förbindelselänk mellan själens ”röst” och kroppens önskemål. Cayce säger att ”sinnet är byggherren” och genom sinnets konstruktiva kraft, vände själen den nedåtgående spiralen med degeneration och började istället en evolutionsresa tillbaka till Gudsmedvetandet.

Allt eftersom den mänskliga arten utvecklas, utvecklas också det mänskliga medvetandet. Stora medvetandeförändringar kan identifieras av stora förändringar i beteendemönster. Förmågan att använda och kontrollera elden innebar en betydande evolutionsutveckling och medvetandehöjning.

Även språket och förmågan att kommunicera markerar en otrolig förändring av medvetandet. Vi gick från mönstret ”konkret verklighet” (det som är påtagligt) till mönstret ”abstrakt tänkande” (förmågan att symbolisera). Språket möjliggjorde kulturens framväxt. Vårt medvetande höjdes när beteendemönstret ändrades från det som styrs av ”biologiska instinkter” till det som styrs av ”inlärda beteenden.”

Människan är en unik och komplex varelse som består av tre separata men sammanhängande delar: den fysiska kroppen, det mentala och det andliga.

Etikett: 
Drivs av Drupal

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer